Taggat med: film

Den som ligger ska dö

Halloween är skräckfilmernas stora högtid och inte sällan är sexualitet ett bärande tema i genren. Ottars Tomas Hemstad tipsar om sju rysliga rullar om oskuld, sprittande hormoner – och ond, bråd död.

Verklighet som svindlar

FILM Systrar bakom galler
Regi: Nima Sarvestani
Producent: Maryam Ebrahimi

Isvita ideal

Trots »en-av-varje-tendensen« i populärkulturen, har vi gått från »ros och lilja« till isvit. Ylva Habel gör upp med vithetsnormer och skönhetsideal i barnfilmen Frost.

Starkt om systerskap och motstånd

FILM: Mustang ( 2016 ).
Regi: Deniz Gamze Ergüven.

Samtycke inget för Grey

På lördag har Fifty Shades of Grey svensk biopremiär. En tuff uppväxt räcker inte för att förklara varför Christian Grey växlar mellan rollen som grov sadist och tyck-synd-om-mig-kille, skriver Hugo Ewald.

En utmärkt skildring av dominatrixen som position

Filmen Ceremonin skildrar BDSM-kulturen genom ögonen på 84-åriga författaren och dominatrixen Catherine Robbe-Grillet. Ottar har sett den.

Det är inte mycket som är så missförstått och tabubelagt som BDSM-kulturen. Fast det är kanske lika bra det – vore inte det frivilliga utövandet av våld och dominans någonting vi rynkar på ögonen åt kanske spänningen hade försvunnit.

Men är det verkligen så? Inte om vi får tro Lina Mannheimer, som i sin dokumentärfilm Ceremonin,  som nyligen uppmärksammats på Göteborgs filmfestival skildrar BDSM-kulturen genom ögonen på den i år 84 år-iga författaren och dominatrixen Catherine Robbe-Grillet, som i filmen fungerar som en knytpunkt för berättelser från henne och kvinnorna i hennes närhet.

Filmen är egentligen inte särskilt intressant som berättelse eftersom den inte har någon, det enda vi får se är intervjuer varvade med cinematografiskt perfekta BDSM-scener. Det intressanta i filmen ligger i skildringen av dominatrixen som position.

»Det är en omvänd sexualisering där männen låter sig domineras, som bad de om ursäkt för alla år av patriarkat.«

Dominatrixen är framför allt ingen som dominerar, utan någon som medvetet och bestämt tar tag i alla könsroller och könspositioner för att förflytta dessa rakt upp och ner. Dominatrixen är sexuell, javisst. Men inte objektifierad, för hennes sexuella uttryck ligger just i ett planerat val, ett självförverkligande. Som Catherine Robbe-Grillet själv säger: »Ingen får se mig naken, är jag naken får de ta på sig ögonbindel«.

Det är en värld där matriarkerna styr, och där machomän frivilligt underkastar sig dem framför deras uppklädda utstyrslar. Det är en omvänd sexualisering där männen låter sig domineras, som bad de om ursäkt för alla år av patriarkat.

Men det är också en studie i intersektionalitet, där ålder och erfarenhet innebär en dominant position och de äldre matriarkerna fritt tillåts dominera de yngre osäkra kvinnorna.

 

Hugo Ewald

 

Ceremonin har svensk biopremiär lördag 14 februari 2015. Regissör är Lina Mannheimer.

 

 

Det som aldrig fick sägas

När Ottar och RFSU:s aborträttsnätverks abortfilmfestival blev attackerad av en rökbomb tvingades vi avbryta arrangemanget. Nu ger vi alla möjlighet att ta del av det som inte fick sägas.

Sexet stannar mellan raderna

I fantasytrilogin Cirkeln får tonårstjejer vara kåta utan att bli moraliskt tillrättavisade. Men hur blir det med sexet när succén får premiär på vita duken i februari? Ottar frågar författaren Sara Bergmark Elfgren.

Det är något magiskt med Sveriges queera community

Film: Dyke Hard.
Regi: Bitte Andersson.
Njuta Films, 2014.

Queens and Cowboys skildrar USA:s hbtq-rodeoscen

I Queens and Cowboys, som igår hade Sverigepremiär på Stockholms filmfestival, har regissören Matt Livadary gjort någonting så ovanligt som en dokumentärfilm om USA:s hbtq-rodeoscen. Ottar träffade Matt Livadary för att prata om hans kärlek till rodeo och machokulturen inom rodeoscenen.

Sidor

Subscribe to RSS - film