Taggat med: stjärnfamilj

Bostadsdrömmar

Hur ska vi bo i framtiden? Eller redan i dag för den delen. Hur skulle en bostadspolitik för stjärnfamiljer och alternativa relationsformer kunna se ut? Med hjälp av arkitekterna Katarina Bonnevier och Thérèse Kristiansson jagar vi lösningar bortom kärnfamiljsnormen.

Hbtq-rörelsen saknar klassperspektiv

Sigrid Aliki om varför boken Stärnfamiljejuridik missar klassperspektivet, varför arbetsrätt är en hbtq-fråga, och hur det gick till när hbtq-rörelsen gick från revolutionär kamp till ett medelklassprojekt.

Frivillig ensamstående förälder

I april i år får ensamstående i Sverige laglig rätt till assisterad befruktning. Journalisten och författaren Josefin Olevik diskuterar i boken Den befriade familjen, utifrån egna erfarenheter, hur det är att få barn genom assisterad befruktning som ensamstående. Hon tar även upp omgivningens reaktioner och de kritiska röster som menar att barn har rätt till två föräldrar.

»Familjejuridiken bygger på en Disneysaga«

Ett heteropar som gifter sig, får barn och lever tillsammans hela livet behöver inte lära sig mycket om familjejuridik. Andra familjekonstellationer kan däremot behöva ha stenkoll. Med boken Stjärnfamiljejuridik vill Erik Mägi och Lina-lea Zimmerman guida familjer av alla slag.

Stjärnfamilj bortom lagen

I praktiken har Rio tre föräldrar. Men inte enligt folkbokföringen. För att försöka skapa så bra förutsättningar som möjligt har familjen gift och skiljt sig i två omgångar. På så sätt har alla kunnat vara föräldralediga.

Mommy är en lysande skildring av föräldraskapets flyktighet

Xavier Dolan är blott 25 år, men har redan regisserat fem filmer. Den senaste av dessa är Mommy, som vann jurypriset på Cannes i år. Ottar har sett den och finner en lysande skildring av föräldraskapets flyktighet.

Mommys ganska simpla ramberättelse låter på pappret som hämtad från en science fiction-film. 2015 inför en ny kanadensisk regering den kontroversiella lagen S-14, som innebär att att föräldrar kan säga upp sitt föräldraskap till barn som är ”beteendestörda” för att istället sätta in dem på mer eller mindre fascistiska mentalinstitutioner.

I centrum står ensamstående mamman Diane (Anne Dorval), som hämtar upp sin minst sagt problematiska son Steve (fantastiskt spelad av Antoine Olivier Pilon) på ett ungdomshem och inser att hans hyperaktiva och aggressiva personlighet minst sagt innebär problem för henne som förälder. Men så plötsligt, efter en våldsdrabbad kollision mellan son och mor, kommer de i kontakt med den nyinflyttade grannen Kyla (Suzanne Clément) som snart övertar rollen som andra förälder åt Steve.

»Relationen Diane och Kyla emellan gränsar ständigt till den rena kärleken, utan att någonsin glida över i rubrikskapande lesbiska kyssar«

Mommy är strålande i sin skildring av föräldraskapets flyktighet, och hur föräldraskap inte är någonting av naturen givet utan en roll som kan förvärvas. Ramberättelsens lagändring innebär en möjlighet att avsäga sig ett föräldraskap, och relationen mellan de tre huvudkaraktärerna innebär inte bara en positiv skildring av det som Socialdemokraterna så gärna kallar för en stjärnfamilj utan även av hur föräldrarollen kan uppstå genom det sociala samspelet snarare än genom det biologiska bandet.

Relationen Diane och Kyla emellan gränsar ständigt till den rena kärleken, utan att någonsin glida över i rubrikskapande lesbiska kyssar, och risken för att Diane väljer att avsäga sig sin föräldraroll vilar ständigt i bakgrunden varje gång Steves personliga problem får deras hetsiga personligheter att kollidera. Filmens slutsats hör vi genom ekot av vad Diane får höra i en av filmens inledande scener: ”Att älska människor räddar dem inte”.

Hugo Ewald

Regeringen vill underlätta för stjärnfamiljer – men kan inte förklara hur

Subscribe to RSS - stjärnfamilj