Tidskrift om sex och politik
Tidskrift om sex och politik
Recension

Fullständigt feministiskt

Bild: Cirkus Cirkör.

RECENSION Epifónima, Cirkus Cirkör

Feminismen tar plats i scenkonsten när Cirkus Cirkörs »Epifónima« gestaltar århundranden av kvinnokamp mot patriarkatets bojor.

»Förkunna seklers sorg, förkunna seklers glädje« står det ovanför Östgötateaterns ingång. Esaias Tegnérs ord är passande när Cirkus Cirkörs Epifónima har urpremiär i Norrköpings gamla teater. Tilde Björfors deklarerar i programbladet att det är dags att omsätta den politiska viljan till handling genom att sätta århundraden av kvinnlig frihetskamp i förgrunden. Måltavlan är så klart på patriarkatet, vars existens inte minst metoo-rörelsen var ett dånande vittnesmål om. Sju kvinnliga cirkusartister klädda i olika nyanser av rosa deltar i denna manifestartade föreställning som äger rum i ett scenrum prytt av ett kryssvalv.

»Jag kan utan att hemfalla åt överdrifter kalla detta verk feministisk i alla bemärkelser.«

Epifonima Bild Klara G

Lisa Angbergs inledande golvakrobatiknummer väcker också associationer till scenrummet som moderliv när hon till en knakande ljudbild nästan smärtsamt föds fram. Kajsa Bohlin, akrobat och poet, är vår clownliknande ledsagare som leder oss in i kampen genom drastiska växlingar mellan det poetiska och det plakatteatraliska komiska. En riddarrustning figurerar i de båda akterna: både en allusion till Jeanne d’Arc och till patriarkatets bojor, som ju som bekant är det enda vi har att förlora. De sju kropparna är som en enda, tack vare de sömlösa övergångarna mellan numren, men också framför allt tack vare Rebekka Karijords lysande suggestiva musik som accentuerar kvinnors mångröstade kollektiva erfarenhet.

»En riddarrustning figurerar i de båda akterna: både en allusion till Jeanne d’Arc och till patriarkatets bojor, som ju som bekant är det enda vi har att förlora.«

Från poesi till distad rapsång och från Ashtar Muallens vackra tygnummer till Karolina Wojtowicz nagelbitande hårakrobatik: jag kan utan att hemfalla åt överdrifter kalla detta verk feministisk i alla bemärkelser. Om man vill bortse från den ibland överdrivet peppiga tonen så hade sju kvinnliga artisters imponerande fysiska prestationer räckt. Men det här är också scenkonst, och som sceniskt gestaltad feminism levererar den också.

Loretto Villalobos är frilanskritiker.


Läs mer

Läs om föreställningen och boka biljetter på Cirkus Cirkörs hemsida.

Fler artiklar

Reportage

Proud boys inifrån

Experter menar att Proud Boys är en av USA:s farligaste, fascistiska organisationer. Ottar har följt den innersta kretsen på politiska

Insändare

»Israel förtjänar bättre«

Kristofer Åberg skriver replik till krönikan Pinkwashing säljer myten om Israel. Skribenten Shora Esmailian svarar direkt.

Intervju

Minnen från exil

Sex personer från olika platser i Mellanöstern delar ömhudade minnen av förbjudna förälskelser, gayklubbar på tak, och doften av jasmin.