Pingstväckelse i Brasilien hindrar progressiv sexualpolitik

Brasiliens frikyrkor expanderar och nu börjar det påverka sexualpolitiken. Efter hösten val blev ledamöterna i den ”evangeliska bänken” fler och samarbetar över partigränserna. Nu försöker de få foster att jämställas med människor.

Fakta
Abort i Brasilien 

Endast terapeutisk abort är tillåtet i Brasilien, det vill säga vid fara för den gravida kvinnans liv eller när graviditeten är ett resultat av våldtäkt. Flera lagförslag om abort har lagts fram under de senaste åren, men inget har gått så långt som till omröstning.

Brasilien har under de senaste åren upplevt något som i det närmaste kan liknas vid den frikyrkoväckelse som Sverige genomgick i början av 1900-talet. I dag är cirka 20 procent av befolkningen med i någon frikyrka och på senare tid har dessa fått en allt större politisk betydelse. Sedan flera år samlas evangeliska kongressledamöter under den så kallade ”evangeliska bänken”. De tillhör olika partier men röstar gemensamt i frågor som abort och motstånd mot samkönade äktenskap. I parlamentsvalet i höstas ökade den evangeliska bänken och inför presidentvalet blev abortmotstånd en av de största politiska frågorna. För att nå de evangeliska väljarna gick Dilma Rousseff, som valdes till president i oktober, ut med ett brev riktat till ”Guds folk” där hon lovade att inte ändra abortlagen – något som hon tidigare varit öppen för.

– Det kommer bli väldigt svårt för Rousseff att backa om det här, menar Beatriz Galli, jurist på IPAS, en NGO som under många år har arbetat för en legalisering av abort.

Hon menar att möjligheten att arbeta med jämställdhetsfrågor har försämrats – särskilt med tanke på att fler har anslutit sig till den ”evangeliska bänken”:

– De kommer att rösta emot alla försök till att förbättra lagstiftningen på sexualområdet – jag tror att det blir omöjligt att driva sexualfrågor.

Beatriz Galli menar att de specifikt organiserar sig för att motsätta sig dessa frågor och är duktiga på att skapa allianser med bland annat konservativa katoliker och att landet nog inte kommer att se någon framgång i kongressen alls under de närmaste åren. I maj godkände kommissionen för social och familjesäkerhet ett lagförslag om att ge samma rätt till foster som till barn. Några av initiativtagarna till förslaget kom från den ”evangeliska bänken”. Förslaget innebär även ekonomiskt stöd till kvinnor som har blivit gravida genom våldtäkt, men som avstår från abort. Lula da Silva, dåvarande president, godkände också lagförslaget – detta på den nyinstiftade ”evangeliska dagen”. Nu ska förslaget till två kommissioner till, bland annat den som undersöker kompatibilitet med grundlagen.

– Om den går till omröstning i kongressen kommer den troligen att röstas igenom, för de evangeliska är så många, och det skulle bli en katastrof, säger Beatriz Galli upprört.

Bland annat innebär det att lagar om barns rättigheter måste gälla även foster. I praktiken kan det att bli svårt för kvinnor att få abort även i de fall då deras liv är i fara, eftersom fostret anses ha samma rättigheter som den gravida kvinnan.

Motstridiga utvecklingar
Beariz Galli menar att det har skett två motstridiga utvecklingar under de senaste åren. Å ena sidan menar hon att det har skett allt mer kritik i media mot hemliga abortkliniker.

– Media gör allt oftare reportage om att man bör stänga klinikerna, eftersom kvinnor dör av aborter som utförs där, men det är inte ett bra sätt att hantera problemet, säger hon.

Å andra sidan har det skett en förbättring när det gäller den nationella lagstiftningen under de senaste åren. Brasilien har infört normer för hur lagen ska tolkas i relation till vård av abortpatienter samt vård av offer för sexuellt våld. I denna guide står bland annat att sjukvårdspersonal ska ta emot post-abort patienter, och de inte får anmäla dem. På grund av de evangeliska politikerna hoppas inte IPAS på någon förbättring av lagarna under de kommande åren. Den närmaste tiden kommer man driva kampanj mot lagförslaget om att foster ska likställas med människor.

– Vi tror att de evangeliska politikerna kommer att satsa på att driva igenom lagen om att likställa foster med människor, och då måste vi göra något för att hindra det.

Hon säger att det är svårt att bemöta den nya religiösa kraften i Brasilien. Hon kallar dem för nykonservativa och menar att de har en mer konservativ agenda än de katolska. Saulo Baptista, sociolog och författare till en bok om pingstkyrkans politiska inflytande menar att evangeliska och även konservativa katoliker vägrar acceptera även de fall av abort som idag är legala.

– Evangeliska bänken och katolska högern kommer att fortsätta hindra avancering i den brasilianska lagstiftningen gällande abort, men jag tror att det trots det finns möjlighet till framsteg på lång sikt, säger han. Beatriz Galli är inte lika övertygad:

– Religionen har kommit in i den Brasilianska kongressen! Man kan ju inte använda bibeln för att försvara ett lagförslag, men det är precis vad de gör. De läser bibeln som argument för ett förslag.

Text: Maria Pettersson
Bild: Catedrales e Iglesias/Flickr.com

Lägg till ny kommentar

Ren text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.
Bli medlem i rfsu

Prenumerera på Ottar!

Fyra nummer om året och en bok eller tygkasse för endast 160 kr!