Tidskrift om sex och politik
Tidskrift om sex och politik
Intervju

”Kvinnor är oerhört utsatta”

Go Straight Home är gjord för att belysa problem med sexuella trakasserier och vad det får för konsekvenser för enskilda personer. Den handlar om hur trakasserier och hot skapar stora orättvisor. Flickor undviker att gå till skolan och de har inte tillgång till det offentliga rummet på samma sätt som pojkar har. Maud Nycander – som har regisserat filmen tillsammans med Iga Mikler – beskriver den som en debattfilm.

– Vi har inte letat efter något extremfall. Reba är en vanlig 14-årig tjej och vi skildrar en vardaglig del av det som i förlängningen handlar om ett mycket större problem. I Bangladesh är öppna sexuella trakasserier tyvärr vanligt och flickorna drabbas hårt. Många gifts också bort som väldigt unga, det gör att de slutar skolan och fastnar hemma, säger Maud Nycander.

»Vi skildrar en vardaglig del av det som i förlängningen handlar om ett mycket större problem. I Bangladesh är öppna sexuella trakasserier tyvärr vanligt och flickorna drabbas hårt.«

Stötte ni på några problem under inspelningarna?

– Filmen skildrar känsliga saker. I en scen får vi se Reba bli trakasserad på gatan av ett gäng pojkar, den händelsen fick vi iscensätta efter hennes berättelse. Och skolan ville inte att vi filmade på området för att slippa förknippas med sexuella trakasserier. Ett annat problem var språket, vi hade en tolk som fick översätta allt. När vi sen satt och klippte filmen var det viktigt att ha allting korrekt översatt, annars hade det varit omöjligt.

Iga Mikler, Reba och Maud Nycander. Foto: Iga Mikler
Iga Mikler, Reba och Maud Nycander. Foto: Iga Mikler

Vad tror du om framtiden för Reba och andra flickor i hennes situation?

– Ekonomin gör att många inte har råd att låta flickor studera. Reba vill plugga vidare, hennes mamma vill också det, men jag tror tyvärr inte att hon kommer göra det. Det är en väldigt komplex situation.

Vad kan man göra för att förbättra flickornas möjligheter?

– Information och utbildning är viktig. En sak jag blev väldigt glad och imponerad av när jag var i Bangladesh var NGO-arbetarnas jobb. Mycket av det här handlar om bildningsproblem. Till exempel finns det ett begrepp som heter ”Eve teasing” som syftar på hur Eva lockade Adam i Bibeln. Begreppet skuldbelägger flickor som blir trakasserade, det försöker organisationerna få bort. De är noga med att kalla det sexuella trakasserier och inget annat. Men de arbetar också för att förebygga barnäktenskap, att föräldrar ska vänta med att gifta bort sina döttrar tills de blivit vuxna.

»Jag gjorde filmen för att jag tycker att det är ett viktigt ämne. Kvinnor är oerhört utsatta, det är en enorm orättvisa.«

Filmen är finansierad av bland annat ActionAid, RFSU och Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. Hur var det att jobba med ett så tydligt uppdrag och med organisationer som finansierade filmen?

– Det kan ju vara ett jätteproblem för en filmare, men i det här fallet tyckte jag inte det. Det här är något jag kan stå för. Jag gjorde filmen för att jag tycker att det är ett viktigt ämne. Kvinnor är oerhört utsatta, det är en enorm orättvisa.

Hur mycket kan en film som denna påverka?

– Det är svårt att säga. De i Bangladesh som sett filmen vill använda den och visa den. För mig känns det väldigt viktigt att den kan vara användbar där också. Den kan användas för upplysning i arbetet där. Men det ska också bli roligt att visa filmen här i Sverige.

Text: Peter Östborg
Foto: Iga Mikler/Go straight home


Läs mer

Go Straight Home har världspremiär på Göteborgs filmfestival, den 25 januari klockan 19.30 på Haga.

Övriga visningar på Göteborgs filmfestival:

28 januari klockan 17.30 på Biopalatset
29 januari klockan 15 på Biopalatset
30 januari klockan 10 på Biopalatset och klockan 12.30 på Folkteatern
2 februari klockan 12.30 på Haga

Filmen kommer framöver dessutom att visas i en rad olika sammanhang.

Filmens webbplats

Fler artiklar

Krönika HBTQI

Finns det trygga rum på Clubhouse?

Clubhouse var en fristad för rasifierade, hbtqi-personer, kinksters och unga i förorten, men det nya sociala mediet håller på att