Tidskrift om sex och politik
Tidskrift om sex och politik
Intervju

Samtycke på scen med Cleo och Juck

I helgen drar rapparen Cleo och danskollektivet Juck ut på Sverigeturné med Riksteatern för att sprida feminism från scenen. Ottar pratar med Nathalie »Cleo« Missaoui, om #metoo, samtycke och våldtäktskultur.

– Min dröm är att de som kommer på den här föreställningen ska gå därifrån och bara; vem är jag i allt det här? Varför började jag gråta nu? Varför blev jag irriterad när Juck gjorde den där stirrgrejen med blicken? Varför var det så jobbigt för mig?

Cleo och Juck satte för första gången upp en föreställning med avstamp i organisationen Fatta, som jobbar »mot sexuellt våld, för samtycke« under Stockholms streetdancefestival Urban Connections 2016. Riksteatern var där, gillade vad de såg och två år senare är det alltså dags för Sverigeturné.

»Min första reaktion var att jag blev förbannad. Är vi inte förbi uppvaknandet?«

– När Riksteatern haffade oss hade vi ju ingen aning om #metoo eller hur landet skulle ligga 2018, vad debatten skulle vara, vilka perspektiv vi skulle behöva ta upp eller var Fatta som organisation skulle befinna sig. Så det har vi jobbat jättemycket med, att försöka knyta an så att det känns nutida. Jag gjorde färdigt den sista låten igår!

Nathalie Missaoui är en av grundarna till organisationen Fatta, och säger att även om hon tycker #metoo är otroligt kraftfullt och starkt har hon också känt en viss frustration.

– Min första reaktion var att jag blev förbannad. Jag kände, men varför behöver det här hända igen, vi har ju redan sagt allt det här. Är vi inte förbi uppvaknandet?

Fatta med Cleo och Juck Foto: Saga Berlin (bilden är beskuren)

I dag tänker Missaoui att #metoo­rörelsen har lyckats bredda samtyckesdebatten och fått fler att förstå vad en våldtäktskultur faktiskt innebär – något som hon och Juck också försökt få in i föreställningen. Hon menar att när Fatta bildades 2013 var det ganska grova berättelser om våldtäkt som kom fram, men att #metoo har visat på allt som sker runtomkring, och som bekräftar bilden av en våldtäktskultur.

– Sexuella trakasserier i alla former, retoriken i klassrum, destruktiva mönster och strukturer som är så otroligt normaliserade. Det har känts viktigt att få med det perspektivet i föreställningen.

Vilka hoppas du att ni kommer nå?

– Jag är rädd för att det mest kommer att komma feminister. Alltså det finns ju inget fetare än att spela för en stor crowd feminister, men det är ju som att preacha för de redan frälsta. Samtidigt kanske det är dumt att tänka så också, för alla vi som tar den här kampen behöver bli peppade, stärkta och uppfyllda av att det vi håller på med är viktigt och att vi måste fortsätta hålla på med det.

»Alla vi som tar den här kampen behöver bli peppade, stärkta och uppfyllda av att det vi håller på med är viktigt.«

Första anhalt blir Umeå och Nathalie Missaoui är peppad på att starta turnén i staden hon själv kommer ifrån och där Fatta bildades.

– Det känns jätteroligt, och det ska bli svinmäktigt att stå på scen med Juck. Vi är båda starka i våra uttryck. Mina ord och deras kroppar och rörelser i en fin kombination.

Isabel Lind är frilansskribent

Fler artiklar

Essä Kroppen

Av med masken

Clara Törnvall berättar om den svåra konsten att »avlära« sig från att kamouflera sitt sedan barnsben inlärda beteende.

Extra

Lyssna på Ottar!

Nu kan du lyssna på flera både nya och gamla artiklar i mobilen!

Intervju HBTQI

Vem är rädd för genus?

Anna-Maria Sörberg träffar världens mest kända genusteoretiker Judith Butler och pratar om nya boken och framtiden.

Nyheter

Drevet mot RFSU

Hur blev en sexualupplysande broschyr riktad till vuxna transpersoner ett hot mot barnen? Ottar har granskat desinformationskampanjen mot RFSU.