Tidskrift om sex och politik
Tidskrift om sex och politik
Recension

Fäbodjäntan är död – leve fäbodjäntan

Fäboland med Sara Parkman och Samantha Ohlanders. Bild Märta Thisner.

MUSIKTEATER Fäboland
Sara Parkman och Samantha Ohlanders

Efter att ha spelat på folkparker och klubbar, gjort radio och lett seminarier om folkkultur och tradition kommer folkmusikerna Samantha Ohlanders och Sara Parkman till Riksteatern med sin nyskrivna föreställning Fäboland.

I Fäboland guidar de oss igenom ett förindustriellt musikaliskt fantasiland i kabaréformat som existerar i nuet och i det förflutna på samma gång. I föreställningen görs en intersektionell feministisk läsning av ett stycke svensk musikhistoria till tonerna av vemodiga visor och en och annan popdänga.

»Fäboland är ett folkbildande manifest mot högerpopulism och nationalromantik.«

Vad har egentligen folkmusik med sexualpolitik att göra? Jo, på 1600-talet fastslogs det i svensk lag att män inte fick vara ensamma med djur, och arbetet med att valla kor och getter blev därför ett kvinnligt domän.

Fyra månader om året flyttade kvinnor, barn, tjejer, flicktanter och queers ut till fäbodarna för att valla djur och göra ost och messmör, och det är i den miljön som vi hittar rötterna till den folkmusiktradition som lever idag, enligt Samantha Ohlanders och Sara Parkman. En musik som föds ur arbete, i kontrast mot den som skrevs för att roa kungar. En musik som var både arbetsredskap och vapen.

Fäboland är baserad på en doktorsavhandling skriven av Anna Ivarsdotter; Sången i skogen: studier kring den svenska fäbodmusiken. Här lyfts de namnlösa mormödrar som lärt spelmännen sina sånger fram.

Alla är välkomna till Fäboland. Publiken förutsätts inte ha förkunskaper, utan de centrala begreppen förklaras på ett inkluderande sätt.

I Fäboland lever fäbodstintor i symbios med skogsrån. Här smeker fäbodjäntorna varandra »med kupade händer och ingen jävla falukorv«, en tydlig vink till gladporrfilmen Fäbodjäntan från 1978. Fäboland är buskis och ömsinta kärlekssånger. Fäboland är ett folkbildande manifest mot högerpopulism och nationalromantik. Fäboland är den roligaste historielektionen om det du aldrig fick lära dig om folkmusik.

Natalie Högström

Journalistpraktikant på Ottar

Fäboland har urpremiär i Järvsö den 27 september och kommer sedan att turnera landet runt.

Sara Parkman och Samantha Ohlanders i föreställningen. Foto: Natalie Högström

Fler artiklar

Reportage

Proud boys inifrån

Experter menar att Proud Boys är en av USA:s farligaste, fascistiska organisationer. Ottar har följt den innersta kretsen på politiska

Insändare

»Israel förtjänar bättre«

Kristofer Åberg skriver replik till krönikan Pinkwashing säljer myten om Israel. Skribenten Shora Esmailian svarar direkt.

Intervju

Minnen från exil

Sex personer från olika platser i Mellanöstern delar ömhudade minnen av förbjudna förälskelser, gayklubbar på tak, och doften av jasmin.