Ta bort orden manligt och kvinnligt
Hon förvränger sin röst och maskerar sig på scenen. Karin Dreijer från The Knife är en av Sveriges mest queera musikskapare.
På årets P3 Guld-gala kammade Karin Dreijer Anderssons soloprojekt Fever Ray hem priset i kategorin ”Årets dans”. I övrigt gick samtliga priser till män, åtta av nio möjliga. Karin låter matt när ämnet kommer på tal.
– Ja, det är som vanligt. Sveriges Radio har väldigt stor makt eftersom de fördelar Stim-pengar. Nu när artister knappt säljer några skivor längre, så är den upphovsrättsliga ersättningen väldigt viktig. Men Sveriges Radio har ingen som helst koll på hur de här pengarna fördelas mellan män och kvinnor. De tycker att de väljer efter kvalitet, men det är ju en konstruktion som har med kön att göra. Jag tycker att det är väldigt sorgligt. Jag har sagt det här till dem i femton år.
Varför bojkottade du årets Grammisgala?
– För att de envisas med att dela ut priser efter kön ”årets manliga artist” och ”årets kvinnliga artist”. I musik finns det ingen anledning att sortera in i sådana här fack. Det är helt oväsentligt.
Hur såg ditt feministiska uppvaknande ut?
– Jag läste Nina Björks Under det rosa täcket och sedan började jag jobba med några väldigt smarta kvinnor på en nättidning: Belinda Olsson, Anna Udovic och Linda Belanner.
Vilken är den viktigaste feministiska frågan idag?
– Det är fortfarande lika lön för lika arbete. Men vad som också irriterar mig är att man försöker tvinga in små barn i snäva och stereotypa könsroller. Förut handlade det mycket om att förändra kvinnorollen, men nu är det väl ändå dags att börja utvidga mansrollen. Det är den stora utmaningen. Jag tror att man skulle kunna ta bort de två orden »manligt« och ”kvinnligt” nu.
Vilka är dina bästa feministiska boktips?
– Sara Stridsbergs Drömfakulteten och Jeanette Wintersons Det finns annan frukt än apelsiner.
The Knifes nya operaprojekt Tomorrow in a year finns ute sedan februari 2010.
Rasmus Malm
Foto: Elin Berge