fairsex560.jpg

Bild: Röhsska museet

Leggings vapen mot sexhandel

Hur ska den ökande människohandeln i EU stoppas? Malin Roux från Realstars, som driver en aktuell kampanj för "fair sex", ser lösningen i samarbeten mellan näringsliv och politik och att göra det lättare för människor att engagera sig.

Tisdag den 18 oktober genomförs EU-ländernas ”anti trafficking-day”, en dag som syftar till att uppmärksamma frågor kring trafficking, bland annat genom att hålla seminarier för att öka kunskapen och medvetenheten. Ett fokusområde är att diskutera hur man kan göra för att skydda traffickingoffer på ett bättre sätt. Utanför EU:s koloss finns det personer som gör allt de kan för att göra skillnad. Göteborgaren Malin Roux har grundat organisationen Realstars, som kampanjar för ledorden ”Fair sex – sex på lika villkor”. Inför EU:s temadag har de lett ett upprop mot trafficking där de uppmanat människor att ta ställning och skriva under med sina namn. Namnlistorna ska nu överlämnas till justitieministrar runt om i Europa, med syftet att traffickingens problem ska ta större plats i debatten.

– Människan är en vara, så fruktansvärt är det. Det här en laddad och tabubelagd fråga, som tyvärr inte får tillräcklig uppmärksamhet i samhället, säger Malin Roux.
Målet är att frågan lyfts rejält på EU-nivå och att lagarna kring trafficking skärps.

”I arbetet för att motverka trafficking är det viktigt att motverka efterfrågan, eftersom det är den som upprätthåller människohandeln.” Malin Roux, grundare av kampanjen Fairsex


– De länder som inte har en motsvarighet till den svenska sexköpslagen idag måste som första steg kriminalisera köp av sex från traffickingoffer. I arbetet för att motverka trafficking är det viktigt att motverka efterfrågan, eftersom det är den som upprätthåller människohandeln, säger Malin Roux.’


Tror du att kampanjen kommer få effekt?

– Ja det tror jag. De här ministrarna är inte vana vid att få 1 200 namnunderskrifter på sitt bord.

Malin Roux, Realstars

Malin Roux

Bono är en förebild i kampen

Som ett led i kampen för Fair sex försöker Malin Roux och hennes kolleger göra Realstars till ett nischvarumärke, vilket innebär att konsumenterna tar ställning och förstår att de kan göra skillnad genom att köpa produkterna. Till att börja med ligger fokus på olika modeprodukter, men Realstars har även idéer på samarbeten med telebolag och chokladtillverkare. En viss procent av intäkterna ska gå till organisationen och arbetet mot trafficking.
– Folk pratar ofta om trafficking och tycker det är förfärligt, men man vet inte vad man kan göra åt det. Vi vill erbjuda möjligheter att engagera sig på ett enkelt sätt, förklarar Malin Roux.
Som förebild nämner hon U2-sångaren Bono och hans varumärke Red, som omfattar allt från t-shirts och skor till vodka, mp3-spelare och barnvagnar. I Bonos fall går en del av intäkterna till arbetet mot hiv och aids. Malin Roux och Realstars har inte nått lika långt riktigt än, men har en första produkt under utveckling.

johannabrag100.jpg

Johanna Brag

Den svenska textildesignern Johanna Brag har gjort en provkollektion av strumpbyxor och leggings som visas på Röhsska museet i Göteborg fram till 23 oktober. Nu hoppas Malin Roux att någon av de större klädkedjorna ska vilja samarbeta och sälja produkterna i sina butiker.
– Vi kan inte göra det här ensamma. En stor kedja hade varit bra, någon som jobbar med volymprodukter snarare än lyxprodukter.


Ni har valt att satsa på strumpbyxor. Är det inte dumt att rikta sig bara till kvinnor?

– Jo, vi är medvetna om att det blir så. Men i framtiden vill vi ha andra produkter också.

Text: Magnus Carlsson

Foto: Micael Hallström (bilden på Johanna Brag)

 

Lägg till ny kommentar

Ren text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.
Bli medlem i rfsu

Prenumerera på Ottar!

Fyra nummer om året och en bok eller tygkasse för endast 160 kr!

Ottar i Qiozk