szbf37b9.jpg

Kvinnor i folkdräkt på Majdantorget i Kiev i Ukraina. Foto: Adam Ihse / TT

Rysk tv sexualiserar ukrainska aktivister

I Ryssland utmålas ukrainska aktivister som »homosexuella från EU« och »sexuellt frustrerade hysteriska kvinnor«, enligt en ny statlig tv-dokumentär. Den intensiva nationalistiska propagandan har sexualiserats.

I samband med revolutionen i Kiev och Rysslands annektering av Krimhalvön i början av året blev propagandan i de statliga ryska medierna intensivare än någonsin tidigare. På tv förklarade experter att fascister tagit makten i Kiev. Fascisterna sägs i sin tur vara styrda av »homosexuella från EU«, vars syfte är att sprida homosexualitet och förstöra traditioner och leda revolutionen mot Ryssland.

I de ryska statsmediernas berättelse om Ukraina spelar alltså idéer om sexualitet en överraskande stor roll. Propagandan riktar sig framförallt mot homosexuella, men att kvinnor ska vara passiva och stödja sina män - och nationen - är också en viktig del i budskapet. Ett exempel på hur Kreml föreställer sig kvinnors roll är »dokumentärfilmen« Majdans furier: Sex, psykos och politik (en furie är en grekisk hämndgudinna) som visades på den statskontrollerade tv-kanalen NTV under våren. NTV är en av Rysslands största kanaler och kan ses över hela landet.

»Budskapet är att kvinnorna som protesterade på Majdan-torget är sinnessjuka. De har förlorat förståndet och vänt sig emot Ryssland eftersom de är sexuell frustrerade.«

Filmen presenteras som undersökande journalistik med berättarröst, intervjuer och smygfilmade bilder. Budskapet är att kvinnorna som protesterade på Majdan-torget är sinnessjuka. De har förlorat förståndet och vänt sig emot Ryssland eftersom de är sexuell frustrerade.

Majdans furier börjar med att visa Irina Farion, en ukrainsk parlamentsledamot, som sägs vara en av Majdans främsta ledare, vilket inte stämmer. Hon beskrivs som hysterisk och vi får veta att hon har haft en man sedan hennes make lämnade henne för fyra år sedan. Det ska påpekas att Farions idéer är genuint obehagliga. Hon representerar det högerextrema partiet Svododa och har varit mycket aggressiv mot den del av Ukrainas befolkning som har ryska som modersmål. Det är dock viktigt att förstå Kreml inte har något emot högerextremister i allmänhet, man samarbetar glatt med bland annat franska Front national och ungerska Jobbik.

Apropå Irina Farion förklarar sedan läkaren och psykologen Aleksandr Polejev att medan extremistiska män har ett medvetet perspektiv, så handlar kvinnliga extremister inte utifrån politisk övertygelse. Kvinnlig extremism har alltid ett inslag av sexuell patologi, berättar Polejev.

»Ett gäng unga ryska aktivister går till en sexshop och köper dildos som de skickar till Irina Farion och de ukrainska aktivisterna på Majdan-torget.«

För att illustrera att kvinnors politiska idéer är sublimerad sexuell frustration får vi nu veta att Farion på en blöt fest för många år sedan ska ha sagt att hennes »första kille«, i betydelsen första sexuella erfarenhet, var ryss och judisk. Farion blev kär, men killen övergav henne efter att först varit otrogen med en judisk kvinna. Därför hatar Farion numera ryssar och judar, enligt programmet.

Efter det får vi se hur ett gäng unga ryska aktivister går till en sexshop och köper dildos som de skickar till Irina Farion och de ukrainska aktivisterna på Majdan-torget. Dildorna kommer få dem att se världen med andra ögon, förklarar berättarrösten. Filmen fortsätter i samma stil och berättar om tre andra ukrainska kvinnor som förklaras vara sexuellt frustrerade och därför engagerat sig för Majdan. Till slut dyker Litauens president Dalia Grybauskaite upp. Hon stödde Majdan-protesterna och har varit mycket drivande när det gäller att införa sanktioner mot Ryssland. Grybauskaite är ogift och »Aleksej«, en aktivist från »Kievs motståndsrörelse«, berättar att »Hon är lesbisk. Det vet alla«.

»Kremls ideologi blir tydligast formulerad av en porrfilmsregissör från Litauen.«

För att få perspektiv på den informationen intervjuas en litauisk porrfilmsregissör. Han säger att kvinnor behöver en man som kan göra så de känner sig som riktiga kvinnor. »Då kommer de glömma sina dumma idéer. Det är exakt vad skaparna av Majdan-torgets furier vill säga med sin film och så hittar Kreml, något oväntat, sin ideologi tydligast formulerad av en porrfilmsregissör från Litauen. Majdan-torgets furier representerar förstås inte vad »ryssar« i allmänhet tycker, men att den kan presenteras som en seriös dokumentär på en stor rysk tv-kanal visar hur intensiv propagandan i Ryssland är just nu.

 

David Isaksson

Frilansjournalist bosatt i Moskva

 

Obs. Bilden har inget samband med texten.

 

Bli medlem i rfsu

Prenumerera på Ottar!

Fyra nummer om året och en bok eller tygkasse för endast 160 kr!