Tidskrift om sex och politik
Tidskrift om sex och politik
Reportage Kroppen

Catwalk Tiktok!

Illustration: Pia koskela

På Tiktok har gamla tiders pudelrockare och pandaflickor ersatts med ett myller av nya estetiska uttryck. Här mejslar unga människor fram sin identitet under etiketter som Cottagecore och Clean Girl. I appens flimrande flöde utmanas och omformas normer i en ständig lek med mode och nostalgi, sexualitet och kön.

Under paraplynamnet Tiktok Aesthetics samlas stilar som #fairycore, #darkacademia och #mermaidcore – hashtags som leder in i en ändlös tunnel av suggestiva filmklipp: En rödhårig flicka i broderad slängkappa går på promenad med ett gigantiskt löv som parasoll. Fyra pojkar i stickade tröjor och vita skjortkragar runt ett mahognybord läser läxor i skenet av vaxljus. En ung kvinna med långt svallande hår står i bränningarna med en snäcka mot örat.

På 2020-talet har Tiktok klivit fram som den mest populära sociala kanalen för tonåringar.

De estetiska trenderna som skapas och sprids på appen når varje vecka 70 procent av Sveriges högstadieelever. Användarna – såväl kända Tiktok-profiler med miljontals följare, som helt vanliga skolungdomar – lägger upp filmer där de visar upp sina egna tolkningar av stilar som Old Money (dyrt men diskret), Whimsygoth (Familjen Adams möter Alice i Underlandet) och Downtown Girl (urbant höstmode för dig som vill gå på regnvåta trottoarer med indierock från 1990-talet i hörlurarna).

Designarkivisten Evan Collins

»Det finns helt enkelt en otrolig mängd uttryck som flyter omkring i den visuella kulturen, och människor plockar ihop olika bitar till nya små subkulturer.«

Det är fragmentariskt och bullrigt och alldeles underbart – för tonåringar. För den som passerat tjugo kan det kännas som att bli inslängd i en torktumlare full med kaninöron, blingjeans och blommiga sommarklänningar.

– Jag är på Tiktok hela tiden. Jag önskar att jag inte vore det, men det är jag, säger designarkivisten Evan Collins.

Han är en av grundarna till den ideella organisationen CARI (Consumer Aesthetics Research Institute) som kartlägger – och ofta namnger – nya stilar och estetiska trender. Numera är Tiktok Aesthetics en självklar del av hans bevakningsområde.

– Just nu ser jag hur många fogar samman olika stilar. Det finns helt enkelt en otrolig mängd uttryck som flyter omkring i den visuella kulturen, och människor plockar ihop olika bitar till nya små subkulturer.

Det var under pandemin 2020–2022 som Tiktok Aesthetics blev en central arena för modetrender. När skolorna och arbetsplatser stängde i USA blev Tiktok en tillflyktsort där unga kunde experimentera med stilar och identiteter. Vissa fantiserade om att flytta ut till en stuga i skogen och baka bröd i böljande volangklänningar (Cottagecore), andra om att strosa runt i linnebyxor och solhatt i ett hus vid havet (Coastal grandma). Och det är fortfarande nostalgi och en längtan bort som genomsyrar många av Tiktok-estetikerna, menar Evan Collins.

– Det känns som en copingstrategi för att hantera en extremt osäker, förvirrande och svår samtid, säger han och tar upp exemplet »Older brother core«, som blandar element från grunge-, skejt- och punkestetik.

– Det är en stil som bygger på barndomsminnen av ett äldre syskon, som en Xbox-konsol eller Mountain Dew-läsk eller tribaltatueringar. De kan verka som meningslösa konsumtionsgrejer, men eftersom de hänger ihop med känslomässiga band till andra människor kan de få en väldig kraft.

Kanske har Tiktok Aesthetics också blivit så populär bland tonåringar för att appen kan vara ett stödhjul i identitetsskapandet. Det är en svår balansgång, att mejsla ut ett eget jag och samtidigt finna en plats i en stor och trygg grupp – men i en global gemenskap är det lättare att landa mjukt.

»Man försöker återskapa något från förr i tiden.«

16-åriga Linnéa Frizell hämtar sin stil från estetiken Y2K, med inspiration från det sena 1990-talet och tidiga 2000-talets popdivor som Britney Spears och Christina Aguilera (tänk lågt skurna jeans med bling på fickorna, smycken med kors och slingat hår).

– Det är väldigt mycket att det inte ska vara nytt, allt ska vara loppis eller från hemsidor som Vinted. Man försöker återskapa något från förr i tiden. För mig handlar det om att inte vilja vara som alla andra, men samtidigt inte för alternativ, som emo. Y2K känns som ett perfekt mittemellan.

Ungdomstrender formas ofta i polemik med varandra. I 1970-talets Sverige rådde hetsig fiendskap mellan mods och raggare, tio år senare var det syntare och hårdrockare som blängde på varandra tvärs över skolkorridoren.

Linnéa Frizell pratar om Y2K som en motreaktion på Grisch, en manligt kodad stil där man gymmar, har märkeskläder och dricker energidryck.

– De känns väldigt dömande, som att Grisch är det enda acceptabla. Alla ser likadana ut. Y2K är mer stöttande och fritt, man kan göra sin egen grej. 

Finns det killar som klär sig enligt Y2K?

– Det känns inte som att det är så många straighta killar som gör det. Men jag har sett gaykillar som verkligen ger sig hän och de blir så snygga och coola. 

»Man måste gå på djupet för att förstå meningen bakom, på samma sätt som man forskar om en filosofi eller religion.«

Hbtqia-identiteter på Tiktok Aestethics står i centrum för ett av antropologen Pablo Santaolallas forskningsprojekt. Han har tittat närmare på den spanska estetiken Potaxie som uppstod på Tiktok 2020, och fick insyn i användardata som annars bara annonsörer har tillgång till.

– Man måste gå på djupet för att förstå meningen bakom, på samma sätt som man forskar om en filosofi eller religion. För det handlar inte bara om trender eller hashtags. Det här är inte bara en grupp som delar en meme, det är en samling människor som skapar en proteströrelse, säger han.

Pablo Santaolalla

Han kunde följa uppkomsten av Potaxie – hur man använde färgsprakande estetik från japansk och koreansk popkultur för att bygga en livsbejakande queer gemenskap. Humor och en kärlek till det absurda var viktiga nycklar till framgången.

– I den här rörelsen ville man skratta, eftersom man kom ur ett sådant mörker med nihilism, domedagskänsla, klimatförändringar, krig, plaster i havet. Man ville titta på Tiktok och skratta, och man ville göra det tillsammans. 

Pablo Santaolalla tycker att de som avfärdar Tiktok-estetik som tomt och ytligt helt har missförstått betydelsen som mode har för identitetsskapandet.

– En estetik är ett sätt att visa världen vem du är. Vi banaliserar gärna kläder och säger att de inte har någon betydelse, men att klä sig är något som bara människor gör. Genom människans historia har våra kläder visat vår tillhörighet. Och när du är tonåring är ditt yttre lika med vem du är, och var du hör hemma.

»Vi banaliserar gärna kläder och säger att de inte har någon betydelse, men att klä sig är något som bara människor gör.«

Det finns en spelare i Tiktok-leken som forna tiders subkulturer kunde hålla på armlängds avstånd: marknaden. Konsumtionsföretagen följer appen noga för att kunna koppla kampanjer till trendande hashtags. Företag som säljer funktionsplagg anlitar influerare inom Gorpcore (som hämtar sitt namn från en känd amerikansk snacksblandning för vandrare) och skönhetsindustrin paketerar sina varor för att appellera till Clean Girl-följarna (som vill ha en fräsch, minimalistisk och »naturlig« vibe).

Och eftersom Tiktok Aesthetics är ett möjligheternas land, så har det också drag av Vilda Västern. Stilar riskerar ständigt att kidnappas och omdefinieras, på ont och gott. Designarkivisten

Evan Collins nämner 00-talets vräkiga och sexualiserat hyperfeminina McBling-estetik, som i Tiktok-eran kapats av queera och transpersoner, men också 80-talsstilen Outrun (tänk arkadspel och affischer med sportbilar och solnedgångar) som har blivit ett visuellt verktyg för högerextrema grupper som vill fånga ungas uppmärksamhet.

– Det är som att det här estetiska och kulturella territoriet är vidöppet för exploatering, och de kunde bara gå in och ta Outrun och ge den en ny, negativ betydelse, säger han.

Illustration: Pia koskela

På samma sätt har konservativa krafter kunnat rida snålskjuts på Cottagecorens popularitet genom att koppla ihop syltkokning och volangklänningar med ett undergivet hemmafruideal  – så kallade tradwives.

– Men jag har också märkt att det finns en slags dragkamp inom Cottagecore. Å ena sidan kopplas den till en konservativ, nostalgisk återgång till amerikanska värderingar från 1950-talet. Å andra sidan finns det just nu en annan stor trend som handlar om lekfullhet, hantverk, svampar, älvor och häxkonster. Där strävar man efter att befria Cottagecoren från konservativa associationer, säger Evan Collins.

Vad tror du om framtiden för Tiktok Aesthetics?

– Förr funderade jag på när de här nostalgiska retrocyklerna skulle nå vägs ände, »vad händer när folk blir nostalgiska över Tiktoktrender från 2020?«. Men på senare år har jag märkt att det redan har hänt. Det är fascinerande hur det bara fortsätter varje gång man tror att det ska ta slut.

Och trots att allt kanske har gjorts förut, och trots att marknaden flåsar de unga användarna i nacken, så förblir Tiktok en estetisk experimentverkstad med obestridlig dragningskraft. För vad kan egentligen vara mer lockande än en gigantisk lekplats där inga föräldrar vill hänga?


6 TIKTOK-STILAR:

COTTAGECORE

En hyllning till lantliv, självhushållning och hantverk, för den som vill plocka ängsblommor, koka sylt och sitta barfota i en hammock.
Signaturplagg: Stickade koftor och blommiga klänningar med volanger.

CLEAN GIRL

En fräsch, välvårdad och minimalistisk look som uppnås genom självspäkning och disciplin — men som i wellnesstrendens anda blir resultat av skön yoga, gröna smoothies och god smak.
Signaturplagg: Bas-linnen, leggings och guldsmycken.

OLD MONEY

Stenrika familjen Roy i Succession är en inspiration: tidlösa plagg i tweed och kashmir som diskret signalerar rikedom, men aldrig skrytsamt eller skrikigt.
Signaturplagg: Loafers, pärlhalsband och kashmirtröjor i dämpade färger.

WHIMSYGOTH

90-talets gamla gothare har fått en romantisk makeover. En Tim Burton-dröm i spets och svart sammet som flörtar med det ockulta — men som också pasteller och gulliga djur.
Signaturplagg: Dramatiska klänningar, lager på lager och sammetshandskar.

DOWNTOWN GIRL

Med inspiration från band som The Strokes romantiseras livet i storstaden: att gå på regniga trottoarer med en take away-kaffe i handen och indiepop i hörlurarna.
Signaturplagg: Slitna jeans, oversize-kappa och Dr Martens.

OLDER BROTHER CORE

I en nostalgisk tillbakablick på 90-och 00-talets tonårsestetik står en arketypisk storebror i centrum: som skejtade, lyssnade på grunge, spelade Xbox och var obeskrivligt cool.
Signaturplagg: Band-t-shirt, säckiga jeans och Vans.


Text Karin Svensson är frilansjournalist.
Bild Pia Koskela

Bilder listan: TikTok

Fler artiklar

Reportage Kroppen

Mode som motstånd

Mitt i textilkrisen växer en rörelse där unga kreatörer skapar mode som politiskt motstånd genom »upcycling«.

Reportage Sexualitet

Leoparden – en rivig rebell

Elegant och smaklöst. Sexigt och slampigt. Punkigt och kungligt. Leopardmönstrets historia bär många betydelser.