Carrie

Sissy Spacek i Carrie från 1976.
Sissy Spacek i Carrie från 1976.

Den som ligger ska dö

Halloween är skräckfilmernas stora högtid och inte sällan är sexualitet ett bärande tema i genren. Ottars Tomas Hemstad tipsar om sju rysliga rullar om oskuld, sprittande hormoner – och ond, bråd död.

Halloween står för dörren och nyinspelningen av Stephen Kings »Det« är filmen på allas läppar denna höst. Historien om sju tonåringar, som tvingas ta sig an en demonisk varelse som vuxenvärlden tycks vara blind inför, har många ingångar. Men ett centralt tema är gryende sexualitet, ung kärlek och mellanförskapet mellan barn och vuxen. Det är en tacksam vinkel för skräckfilmsgenren, en som har utforskats många gånger förut. Tiden när kroppen plötsligt växer, utvecklar hår på märkliga ställen och kroppsdelar börjar leva sitt eget liv, innehåller ett visst mått av skräck för oss alla och det har filmindustrin inte varit sen att ta fasta på. Här är sju klassiska titlar att skrämmas av i höstmörkret. 

1. »Carrie«

Carrie

»Carrie« från 1976 är standardverket i genren, även den efter förlaga av Stephen King och regisserad av Brian De Palma. Blyga och mobbade Carrie White bor med sin extremt religiösa mor. En dag i duschen efter skolgymnastiken får hon sin första mens, och skräms halvt från vettet då ingen har berättat för henne hur hennes kropp fungerar. Men med mensen kommer också övernaturliga krafter som hon inte kan kontrollera. Krafter som kanske kan skydda henne från sina mobbare och sin överbeskyddande mor, men till vilket pris? Carrie är en av tidernas bästa skräckfilmer och en av de första i en lång rad berättelser där övergången mellan flicka och kvinna blir ett bokstavligt blodbad.

 

2. »A Nightmare on Elm Street 2«

"A nightmare on Elm Street 2"
”A nightmare on Elm Street 2”

Alla filmerna om ungdomarna på Elm Street bygger på en mytologi liknande den i Det; Ett monster som jagar ungdomar medan vuxenvärlden gör sitt bästa för att titta bort. I den första filmen får vi veta att Freddie Krueger var en barnmördare (i originalmanuset med pedofila förtecken) som blev frisläppt och sedermera lynchad av föräldrarna på Elm Street. Krueger kommer tillbaka i drömmarna värld där han hämnas genom att attackera ungdomar. Den andra delen i serien är den kanske tydligaste i sin koppling till spirande sexualitet. Genom filmen om Jesse som flyttar in på Elm Street och börjar drömma dödliga mardrömmar löper en tråd som lätt kan läsas som om att han egentligen brottas med sin gryende homosexualitet. Bland annat dräller en sömndrucken Jesse in på en läderbar, träffar sin gymnastiklärare som sedan hamnar naken och bunden i duschen, i vad som har kallats »tidernas bögigaste skräckfilm«.

 

3. »Ginger Snaps«

Ginger Snaps

Precis som i Carrie, är menstruation den bärande symbolen i »Ginger snaps«. De morbida systrarna Brigitte och Ginger är oskiljaktiga. De bor i en jämnngrå kanadensisk förort full av mammor i fleecetröjor och pojkar som spelar hockey på gatan. Samtidigt som hundar lemlästas under mystiska omständigheter, roar sig systrarna med att fotografera varandra i teatraliska självmordsscenarier. En kväll får Ginger sin första mens, och blir i samband biten av en varglik varelse. Snart börjar hon förändras, hon blir allt mer aggressiv, sexuellt utagerande och får…svans. Ginger Snaps är stilbildande i sin berättelse om puberteten som lykantropi. Även danska Når dyrene drømmer använder på ett snyggt sätt varulven som metafor för att växa in i en trång och utsatt kvinnoroll. Men »Ginger snaps« var först, och den håller än.

 

4. »Teeth«

Teeth

»Teeth« är en svart skräck-komedi som bygger på det mytologiska konceptet »Vagina dentata« med kvinnliga könsorgan som bits, en föreställning som förekommer i folksägner från en mängd olika kulturer. Dawn bor bredvid ett kärnkraftverk och är engagerad i en ungdomsrörelse för sexuell avhållsamhet. När hon träffar Tobey blir hon så förälskad att hon börjar fantisera om att ha sex med honom (dock i bröllopsklänning, även i fantasin). Men när de går och badar tillsammans våldtar Tobey henne. Nästan omedelbart blir hans penis avbiten av Dawns vagina dentata, alltså snippa full med tänder och ett rejält bett. Dawn hinner knappt komma över shocken innan hon råkar ut för både gubbslem och jämnåriga creeps och som får precis vad de förtjänar, i form av lemlästning.

 

5. »Raw«

Raw

Veganen Justine har precis lämnat föräldrahemmet för att gå i föräldrarnas fotspår och utbilda sig till veterinär. Under en grym nollningsritual pressas hon till att äta rått kött. Snart utvecklar hon märkliga eksem och en dragning till rått kött. Allt eftersom att hungern växer sig starkare, flyttas gränserna för vad Justine är beredd att göra för att stilla den. I Julia Ducornaus moderna kannibalberättelse går sexuellt uppvaknande och blodtörst än en gång hand i hand. I »Raw« finns också allusioner till kroppslig kontrollförlust, tvångsbeteenden och ätstörningar. I botten hittar vi dock en riktigt stark skräckfilm som – förutom att vara tacksamt material för djupa analyser – lyckas leverera in några tidlöst äckelpäckliga scener som du sent kommer att glömma

 

6. »Society«

"Society"
”Society”

Bill är en tonåring från överklassen som tycks ha allt. Ändå känner han sig som en främling i sin egen familj. Medan hans syster förebereder sig för sin debutantbal, börjar Bill forska i hemligheterna som döljer sig i de övre samhällsskiktens kotterier. Med en av de starkaste slutscenerna i kroppsskräckens historia, är »Society« floppen som fick kultstatus och en av de mest originella, kladdiga och mest klassmedvetna riffen på tonårigt utanförskap i det förskräckliga gränslandet mellan barn och vuxen, och att socialiseras in i den perversa vuxenvärlden.

 

7. »It follows«

It follows

Den som har sex i en skräckfilm kommer att dö, brukar regeln lyda. »It follows« tar steget längre; Här är varelsen som terroriserar ungdomar i Detroit verkligen sexuellt överförbar. Efter att tonåriga Jay har haft sex med sin pojkvän söver han henne med kloroform. Hon vaknar fastbunden vid en rullstol, där pojkvännen berättar att hon nu kommer att förföljas av en varelse som kan se ut som vem som helst. Det enda sättet att bli av med förföljaren är att ha sex med någon annan. David Robert Mitchells vackert fotograferade film har analyserats som att handla om allt från sexuellt överförbara sjukdomar till sexuella övergrepp. Klart är att det är en riktig nagelbitare med trovärdiga porträtt av ungdomar, och ett »monster« som skräms rejält med väldigt små gester.

 

Tomas Hemstad är frilansjournalist.

 

Lägg till ny kommentar

Ren text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.