Hungern efter villkorslös kärlek

TV-serie: Transparent av Jill Soloway.
Amazon Studios, 2014.

Det sägs att »transrevolutionen är här«. Med »här« syftar media ofta på USA och hänvisar främst till Laverne Cox, skådisen som nominerades till en Emmy för sin roll som transsexuella Sophia i Netflix-serien Orange is the new black. Hon står ut på det sättet att hon själv genomgått könskorrigering. Historiskt sett har cis-personer oftast porträtterat transsexuella i Hollywood (Boy’s don’t cry, Dallas buyers club, Hit & Miss, Transamerica). Det är också i princip det som den nya hyllade serien »Transparent« fått negativ kritik för.

Huvudpersonen Maura spelas av Jeffrey Tambor (från Arrested Development etc). Och även om hela serien tar avstamp i att en 70-årig man med tre barn och en exfru äntligen bestämmer för sig för att vara den kvinna hon egentligen är, så ligger styrkan i serien på hur lite det sensationaliseras.

Transparent är en lågintensiv indie-komediserie som varken tar överdriven hänsyn till eller parodierar på ett ämne som många är rädda för att ta sig an. Manusförfattaren Jill Soloways egen pappa kom ut som kvinna för tre år sedan och det är uppenbart att man kämpat för att göra det här på »rätt« sätt. Med sig som manusförfattare har Jill Soloway sin syster Faith, Jeffrey Tambor har tagit hjälp av transkonsulter och man påstår sig ha värdens mest transinkluderande produktion både framför och bakom kameran.

»Det är inte en serie om transsexualism. Det är ett familjedrama om hungern efter villkorslös kärlek mitt i allas stora identitetskriser.«

Morts hemlighet, att han egentligen är Maura, är bara en i mängden av hemligheter i den här familjen. De självupptagna syskonen bryr sig om sin Mort/Maura, men har alla sina egna problem. Mellanbarnet Josh tjänar pengar i musikbranschen och ligger runt med yngre och äldre kvinnor. Storasystern Sarah har ett äktenskap utan fysisk beröring och är kär i en kvinna. Lillasystern är arbetslös och lever på pengar från föräldrarna men det är inte därför hon är olycklig. 

Ju längre in i serien en kommer, desto mindre ligger fokus på Maura. Det är inte en serie som handlar om transsexualism. Det är ett familjedrama om hungern efter villkorslös kärlek mitt i allas stora identitetskriser. Och det är väl först när transmänniskor är med som alla andra som »revolutionen« haft effekt. 

 

Jenny Nordlander

Kommentarer

Jag tycker det finns flera problem med den här recensionen, som jag ser har några månader på nacken. Jag vill ändå kommentera. För det första stämmer det inte att den enda negativa kritiken som riktats mot serien är att huvudrollen spelas av en cisman (och det stämde inte heller när recensionen skrevs). Kritiken riktas också mot att serien skildrar en vit medelklassfamilj, och att den fokuserar på själva transitionen, båda väldigt vanliga fenomomen i nästan all skildring av transpersoner i media och i kulturen. Dessutom har kritik riktats mot att serien fokuserar på cispersoners bekymmer med att en familjemedlem går igenom en transition (något som den cis-könade manusförfattaren själv erfarit), och inte utgår från ett transperspektiv. Då spelar det kanske ingen roll hur många transpersoner som anställs som alibi.

Det är också ett problem att avfärda kritiken som förts fram mot den här och flera andra kulturproduktionen med att cispersoner spelar transpersoner som att "det inte är ett problem". Med vilket mandat säger artikelförfattaren det undrar jag? Varför är det inte ett problem? För att serien är bra? För att trans inte sentionaliseras?

Felköningen av huvudpersonen i recensionen ("han", "pappa") är såklart också ett stort problem, och är kanske ett resultat av hur Maura skildras i TV-serien? Av att hon spelas av en cisman? Eller så är det i recensentens eget huvud som "hon" _egentligen_ är "han" när det handlar om transkvinnor?

Hej Elin, tack för bra synpunkter och kritik kring recensionen, vi tar till oss dessa för framtiden. Jag ändrade några pronomen så att benämningarna blir mer korrekta men recensionens innehåll står skribenten för. Mvh Carolina Hemlin/Ottars redaktion

Lägg till ny kommentar

Ren text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.
Bli medlem i rfsu

Prenumerera på Ottar!

Fyra nummer om året och en bok eller tygkasse för endast 160 kr!

Ottar i Qiozk