Tidskrift om sex och politik
Tidskrift om sex och politik
Ledare

Att tolka påven

Är synden större om du smittar någon med hiv, eller om du använder kondom? De lärde vänder nu på varenda bokstav för att bena ut vad påven egentligen menar i kondomfrågan.

– Det är en underbar seger för kunskapen och förnuftet, ett stort steg mot ett erkännande av att kondomer kan spela en avgörande roll i att begränsa hiv-epidemin i framtiden.

Jon O’Brien, ordförande för amerikanska intresseorganisationen Catholics for Choice som kämpar för en katolicism där kondomer och aborter är tillåtna, sparade inte på lovorden när det stod klart att påven i en ny bok öppnar för kondomanvändning för att förhindra spridningen av hiv.

››Men utsagan är långt ifrån ett omfamnande av vare sig homosexualitet eller kondomer‹‹

Det är i den nyss utkomna ”Världens ljus” som påve Benedictus XVI ger sin syn på allt från postmodernismen (en ”relativismens diktatur”) och Europa (ett krisområde för den kristna tron) till hur han känner inför själva påveskapet (när han valdes var chocken så stor att påven upplevde det som att en giljotin föll över hans nacke och ämbetet gör att han, trots doktorns order, inte hinner använda sin motionscykel).

I en passage säger påven att det är bättre att en manlig prostituerad använder kondom snarare än att riskera att sprida hiv-virus vidare. Men utsagan är långt ifrån ett omfamnande av vare sig homosexualitet eller kondomer. Även om Vatikanen senare förtydligade att även kvinnor och transexuella som säljer sex ”får” använda kondom, och att en hivsmittad kvinna begår en större synd om hon för smittan vidare till sin make än om hon låter bli att använda kondom, står påven fast i sin övertygelse om var det onda egentligen ligger. ”Fixeringen” vid kondomer leder i själva verket till ”en banalisering av sexualiteten” och den verkliga lösningen innebär att sexualiteten används för det den är till för: som en, förhoppningsvis barnalstrande, kärleksakt mellan heterosexuella makar. Att som prostituerad använda kondom är enligt påven ett ”första moraliskt steg, en form av ansvarstagande, som i sin tur kan bidra till att man blir medveten om att inte allting är tillåtet och att man inte kan göra allt man vill”.

Uttalandet har dock spridit oro och förvirring runt om i den katolska världen. Nyhetsbyrån AP rapporterar hur katolska ledare antingen tigit om saken, eller sagt sig vilja avvakta ytterligare förklaringar till uttalandena – samt poängterat att påven inte någonstans sagt att preventivmedel i allmänhet och kondomer i synnerhet är befriat från vatikanska förbud. Och i en värld där man alldeles nyligen avskaffade limbo – det vill säga öppnade himlen även för de barn som råkar dö innan dopet (och dessförinnan tvingats dväljas i det katolska mellanting som varken är himmel eller helvete men inte särskilt roligt i evighetens alla dagar) – får ett uttalande där kondomer inte enbart beskrivs som förskräckliga anses banbrytande. Om inte annat för att kyrkans män från och med nu åtminstone måste diskutera när och hur påven avsåg att de bör användas.

Text: Anna Hellgren
Bild: emptysound/flickr.com


Läs mer

Svensk sammanfattning av ”Världens ljus” (signumbloggen)

Pope: Condoms OK for women with HIV too (smsbc.com)

Åsa Regnér om Påven och kondomer

Fler artiklar

Reportage

Proud boys inifrån

Experter menar att Proud Boys är en av USA:s farligaste, fascistiska organisationer. Ottar har följt den innersta kretsen på politiska

Insändare

»Israel förtjänar bättre«

Kristofer Åberg skriver replik till krönikan Pinkwashing säljer myten om Israel. Skribenten Shora Esmailian svarar direkt.