Tidskrift om sex och politik
Tidskrift om sex och politik
Sexpolisen

Sexpolisen: Abortreklam och Lady Gaga-moves

I varje nummer av Ottar delar Ottars chefredaktörer ut kärlek och bestraffningar. Här är skörden ur #2 2010.

Orgasm: Abortreklam

Många människor i världen känner inte till att de har rätt till abort, eller var man kan få en. Men i maj fick britterna för första gången tv-reklam för abort. Bakom kampanjen står Maris Stopes (MSI) som ställer frågan »Are you late?«. MSI utför aborter i hela England, och tar även emot kvinnor från länder där abort är förbjudet. Sociala medier i alla ära — men det är inte fel med lite gammeldags reklam a’la Mad Men. Vi vill se mer kampanjer för rätten till fri abort världen över!

Piskrapp: Ofräsch förnyelse

»Nätrotsrörelsen för förnyelse av Kristdemokraterna« kallar de sig, nätverket FFFF som gett ut boken »Frihet, Familj, Flit, Företagsamhet« och propagerar för »en genomtänkt borgerlig samhällssyn«. Men nog känner vi igen de fyra F:en i rad? I gamla tiders Danmark stod FFFF för de som inte hade rösträtt: Fångar, Fattiga, Fjølser (idioter) och Fruntimmer. En slump?

Orgasm: Nya rörelser

Nätet kryllar av collegesnubbar och militärer som parafraserar musikvideos med Mtv-juckande och kamerastön. Plötsligt åskådliggörs den begränsade kvinnliga rörelsenormen för så kallad sexig dans, likväl hur begränsat mäns kroppsspråk tillåts vara. Googla Lady Gaga College Acapella Cover, eller Justin Timberlake Single Ladies så fattar ni. Eller försök att få se en glimt av rörelsescenerna i pjäsen No Tears for Queers. Go boys!

Beställ lösnummer av Ottar här! (Detta är nr 2 2010)

Fler artiklar

Intervju

»Lyssna på oss«

Leontine Olsbjörk kom till via donerade könsceller för 25 år sedan. Nu vill hon skapa samtal kring rätten till information.

Porträtt i svart och gult på carolina Hemlin och Ida Måwe.
Ledare

Oroande trender bland unga

Ottars chefredaktörer om resultatet i den senaste Ungdomsbarometern. Hur kommer attityder bland unga män att påverka sexualpolitiken i framtiden?